Hvad er angst?

Angst har et tanke, fysisk og handlingsorienteret udtryk. Det er oftest de fysiske symptomer, som folk er mest opmærksomme på. Det er f.eks. symptomer som spændinger, uro, hjertebanken, tørhed i munden og kort åndedræt. Tankemæssigt er det ofte forestillinger om at man ikke kan slå til; hjernen finder på ”beviser” på hvordan det tidligere er gået og hvordan det vil gå. Kombinationen af fysiske symptomer og katastrofefantasier fører til at man mange gange begynder at begrænse den måde man lever sit liv på; ens handlinger begrænses af det fysiske og psykiske ubehag. Mange gange begynder angsten at ”sprede sig” til andre situationer og det opleves ofte som ekstremt invaliderende. Man bliver tilskuer til liv andre lever og det man kunne tænke sig. De indre oplevelser kan forklares, som et alarmberedskab, der er blevet aktiveret. Beredskabet aktiverer fysiske og tankemæssige reaktioner. Ved overvældende angst beskriver folk det ofte som, at de bliver ”blanke” i situationen og har vanskeligt ved at forstå, hvad der skete og hvordan man følte i situationen – udover angst. Der findes i litteraturen flere forskellige former for angst (diagnoser). Mekanismerne er de samme og diagnoserne kategoriserer blot de situationer, som angsten udspiller sig i. Nogle former kommer meget pludseligt nærmest ud af ingenting (eks. panikangst), andre i helt specifikke situationer, f.eks. blandt mange mennesker, sammen med edderkobber eller når man skal sige fra overfor en anden. Uanset i hvilke situationer angsten udspiller sig, er det oftest noget man kan behandle med gode resultater ved samtaleterapi. Et forløb består typisk af reflektioner og øvelser i og udenfor terapirummet. Der er forskellige former for psykologiske metoder og den måde psykologen griber problematikken an varierer. Du kan læse mere om metoder under metoder. Nedenfor er beskrevet nogle af de hyppigt forekommende former for angst.

Fobier

En fobi er en måde kategoriserer angst på. En af de typiske former for fobier er agorafobi; angst for at forlade hjemmet og opholde sig offentlige steder samt social fobi (se nedenfor). Kendetegnet for fobier, er at det beskriver de situationer som vækker angst og undgåelse. Fobier kan behandles med samtaleterapi. Du kan læse mere om forskellige former for fobier her.

Social angst

Social angst beskriver frygten for og undgåelse af sociale situationer. Det opstår typisk overfor større grupper af mennesker og især – men ikke altid – fremmede. Social angst kan gøre det svært at handle i butikker, deltage i undervisning og få en erhvervsorienteret karriere. Folk med social angst begynder ofte at isolere sig. Det er en af de allermest invaliderende former for angst fordi der er så store omkostninger ved at undgå andre mennesker. Social angst kan behandles med samtaleterapi.