Kronisk smerte og smertehåndtering

Lider du af kronisk smerte og fylder det uforholdsmæssigt meget i dit liv? Et forløb med fokus på kronisk smerte giver dig redskaber til at øge din livskvalitet, sammen med den kroniske tilstand.

Helingsprocess – kronisk smerte

Når man bliver ramt af kronisk smerte, har det konsekvenser for den måde man selv og andre ser en. Det er ikke muligt at gøre det samme som før. Mange med kronisk smerte bruger mange ressourcer på at spekulere over, det man ikke kan og det man kunne før. Den psykologiske behandling giver redskaber til at håndtere den fysiske og psykiske smerte og skabe nogle nye og meningsfyldte drømme indenfor de nye rammer. Målet er, at skabe så meget livskvalitet som muligt.

Forløb i gruppe

Vi arrangerer forløb i grupper for private og offentlige instanser. Gruppen vil typisk have en størrelse på 8 personer, hvilket giver god plads til at reflektioner og sparring ihht de enkeltes problematikker. Vi kalder forløbene for oplevelsesorienteret, fordi der er fokus på individuelle løsninger og oplevelser. Forløbet vil bl.a. berøre følgende emner:

• Smertehåndtering og respons
  • Værdier og mening
  • Øvelser og hjemmeopgaver
  • Responsstrategier
  • Forebyggelse og behandling af psykiske følger (f.eks. depression og angst)

Den metodiske ramme er Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Der finds en lang række veldokumenterede studier af ACT, med klienter der lider af kronisk smerte. Forskningsresultaterne viser, at deltagere i et ACT program lærer at forholde sig mere hjælpsomt til smerten og at livskvaliteten øges.

Individuel behandling; i person eller online.

Smertehåndteringsforløb tilbydes også individuelt. Vi kan lave individuelle aftaler på kontoret eller via Skype. Kontakt os for at høre mere