Stress

Tankemylder, søvnforstyrrelse og koncentrationsbesvær er nogle, af de typiske symptomer på stress. Herudover oplever stressramte flere fysiske symptomer som f.eks. uro, trykken i bryst, mavepine, hjertebanken, hovedpine og svimmelhed. Det kan sommetider være vanskeligt at vurdere, om symptomerne skyldes en underliggende sygdom og det anbefales altid få en lægefaglig person til at udelukke andre årsager. Når årsagen til stress er belastning – betyder det, at man har brugt flere ressourcer end man har. Det svare til, at man har forsøgt at løbe længere end man har energi til – det giver fysiske symptomer. Det er mange måder man kan stresse sig selv på; det kan være arbejdsbetinget og eller en kombination af personlige omstændigheder. På jobber kan det opstå ved ændringer i arbejdsopgaver, et øget krav, organisatoriske forandringer eller et behov for at gøre det ”godt”. Udenfor jobbet, kan stress f.eks. opstå i forbindelse med familieforøgelse, sygdom og dødsfald, kæreste problematikker og en mangel på at engagere sig i aktiviteter, der ”lader op”. Når stressoren eller belastningen fjernes kan helingsprocessen begynde. Udfordringen for den stressramte er ofte anderkendelsen af, at der er behov for at gøre tingene anderledes. Det kan forekomme uoverskueligt og typisk vil den stressramte tænke at “jeg burde kunne” selvom den berørte har klare symptomer på at han eller hun ikke kan.

Stressbehandling og stressreduktion

Et behandlingsforløb er ofte en kombination af øvelser (eks. Mindfulness), psykoedukation og terapi. Formålet er at aflaste, forebygge og sammensætte et indhold, der er med til at behandle og forebygge belastningsreaktioner.

Stress og arbejdsmarkedet

Vi kan hjælpe dig selv og arbejdsgiver med at tilpasse behandling og sygemelding så du får de bedste muligheder for at restituere. Har du været gennem en sygemelding kan vi hjælpe med at tilrettelægge optrapning af arbejdstimer på en hensigtsmæssig måde.